Wat is location based marketing?

Location based marketing is een directe marketing strategie waarbij er gebruik wordt gemaakt de locatie van een mobiele telefoon om de eigenaar te informeren door middel van push berichten wanneer zij in de buurt zijn van een winkel. Het gaat hier dus voornamelijk om de fysieke locatie van de klant. Deze wordt bepaald op basis van de telefoon en dit maakt de partij achter deze marketingtechniek in staat om gerichter te adverteren. Location based marketing is nog vrij jong, maar verwacht wordt dat het een belangrijk onderdeel gaat worden binnen de marketing van bedrijven. Waar reclame-uitingen vroeger voor een groot en breed publiek waren bedoeld, wordt marketing en advertenties steeds persoonlijker. Met de opkomst van de mobiele telefoon is er een flinke verandering ontstaan en is het mogelijk om klanten persoonlijker te benaderen. Veel mensen zijn in het bezit van een smartphone en spenderen ook veel tijd hieraan. Ook wordt er steeds meer informatie verzameld van klanten en kan er een duidelijke doelgroepanalyse gemaakt worden.

Voordelen van location based marketing

Er zitten een aantal belangrijke voordelen aan location based marketing. Zo is er de mogelijkheid voor lokaal contact. Vaak geldt dat de klanten in dezelfde omgeving zijn als de onderneming en zodoende kan er specifieke reclame-uitingen naar hen gestuurd worden. Daarnaast geldt dat veel mensen eerder geneigd zijn over te gaan op aankoop, wanneer er sprake is van een aanbieding of korting. Bovendien zorgt dit ook voor meer klanten en een hogere loyaliteit van klanten. Ook geldt dat deze vorm van marketing een stuk persoonlijker is dan de meeste marketinguitingen. Zo kun je specifieke aanbiedingen of informatie delen en dit is een stuk relevanter en interessanter dan de meeste marketingactiviteiten waaraan zij worden blootgesteld. Ook op basis van een doelgroepanalyse en de persoonlijke voorkeuren van de klant, is het mogelijk om gepersonaliseerde advertentieberichten te versturen wanneer zij in de buurt zijn van de fysieke locatie van het bedrijf. Zodoende ontvangen zij niet alleen de informatie op het juiste tijdstip, maar ontvangen zij ook de informatie of aanbieding die voor hen relevant is. Dit kan bijvoorbeeld hun favoriete merk of product zijn. Doelgroepanalyse is ontzettend belangrijk, niet alleen realiseer je meer verkopen met persoonlijke advertenties, klanten verwachten dit ook van je.

Niet alleen worden mensen herinnerd aan het bedrijf en haar producten of diensten tijdens een push bericht, maar ontvangen zij ook een relevante aanbieding. Hierdoor worden klanten een keuze gegeven die er eerst niet was. Namelijk of zij wel of niet gehoor geven aan deze oproep. Zo realiseer je niet alleen meer verkopen, maar creƫer je ook meer naamsbekendheid en zijn klanten nog beter bekend met het bedrijf.

Location based marketing uitbesteden? Kies voor een professionele partij zoals SocialTurn.nl

Add a Comment

Your email address will not be published.