De kracht van een online dashboard

Bedrijven hebben tegenwoordig diverse tools ter beschikking om continu én realtime data te verzamelen. Zo geeft Google Adwords u inzicht in het aantal klikken op uw advertenties en de zoekwoorden die zorgen voor conversie. Vervolgens schakelt u over op Google Analytics om de prestaties van uw website te aanschouwen. U bekijkt de bezoekersaantallen en via welke kanalen bezoekers op uw website komen. Daarnaast is uw onderneming ook erg actief op diverse social media platformen. Elk van deze platformen beschikt vaak weer over een eigen analyse tool. Aan data heeft u duidelijk geen gebrek, maar wel aan overzicht. Een online dashboard biedt uitkomst.

Monitoren en bijsturen

Een online dashboard koppelt data van diverse bronnen. Hierbij kunt u denken aan social media platformen zoals Instagram en Facebook, maar ook aan Google Analytics en Adwords. Hierdoor biedt één tool u toegang tot alle beschikbare data. Een online dashboard weergeeft de belangrijkste resultaten in één oogopslag. Om deze resultaten inzichtelijk te maken in het dashboard, is het noodzakelijk om Key Performance Indicators (KPI’s) op te stellen. KPI’s worden ook wel kritische succesfactoren genoemd. De KPI’s zijn afhankelijk van de bedrijfsdoelstellingen. Een veelgemaakte fout bij het opstellen van KPI’s is dat er een KPI wordt gekozen waarop geen invloed kan worden uitgeoefend. Het doel van KPI’s is juist om deze te monitoren en waar nodig bij te sturen om de gestelde doelstellingen te halen. Een online dashboard draagt dus bij aan het behalen van uw doelstellingen.

Zichtbaar resultaat

Medewerkers van uw bedrijf zien door een online dashboard zichtbaar resultaat van hun inspanningen. Wanneer een campagne succesvol is geweest, is dit namelijk direct terug te zien in de resultaten. Een voorbeeld hiervan is een toename van het aantal conversies. Het dashboard geeft medewerkers inzicht in het effect van hun werk. Het vergroot daarnaast de betrokkenheid van uw medewerkers. Door de positieve resultaten zijn zij gemotiveerd om mee te denken over het behalen van nieuwe positieve resultaten.

Add a Comment

Your email address will not be published.